به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خوزستان)، بهرام سیف، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، در نخستین جلسه کمیته پدافند غیرعامل دستگاههای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در خوزستان گفت: هدف اصلی این جلسه حفاظت و صیانت از مردم و داراییهای آنها در مقابل تهدیدات مختلف و متنوع است.
وی بیان کرد: راه و حملونقل یکی از مهمترین اجزاء اقتصاد ملی محسوب میشود و به دلیل نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی کشور دارد.
سیف افزود: موضوع راه چندبخشی است و به جهت نقش مؤثری که در تمام حوزههای صنعت، معدن، تجارت خارجی، خدمات و تعاملات بینالمللی دارد بسیار اهمیت داشته و بر اساس آن برنامهریزان کشور باید سازوکارهای تقویت این بخش را در تمام ابعاد آن فراهم کنند.
رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به امنیت حملونقل و راه اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین و آییننامهها، تمامی طرحها میبایست پیوست مطالعات پدافندی داشته باشند. در این راستا برای اجرا و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور و کاهش آسیبپذیری آن در برابر تهدیدات دشمن، توجه دقیق و علمی به موضوعات پدافند غیرعامل و تخصیص کافی بودجه به آن الزامی است.
وی اظهار کرد: پدافند غیرعامل شامل مجموعهای از اصول و اقدامات پیشگیرانه است که با انجام آنها در زمان جنگ (بدون بهرهگیری از جنگافزارها) و یا زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی، همزمان با کاهش تلفات جانی، بتوان از واردشدن خسارات به تأسیسات حیاتی، حساس و مهم جلوگیری کرد و یا میزان خسارات را به حداقل ممکن رساند.
سیف تصریح کرد: برای کاهش آسیبپذیریها و افزایش بازدارندگی دشمن در خصوص زیرساختهای مواصلاتی و سیستمهای حمل و نقل نظیر پل، تونل و جاده اصلی میبایست از گزینههای پیشگیرانه و جایگزین استفاده گردد.
رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: پدافند غیرعامل به عنوان یکی از راهکارهای اصلی در این زمینه مطرح است و راه به عنوان یکی از زیرساختهای مهم آن، نقش اساسی در ایجاد ارتباط میان مکانها و موقعیتهای مختلف یک کشور و کشورهای دیگر دارد، چرا که بیشتر از 85 درصد جابهجاییها در آزادراهها و راههای اصلی (شریانی) انجام میشود
سیف اظهار کرد: برای دستیابی اهداف پدافند غیر عامل لازم است پایش مرتب و مدیریت ریسک جهت تداوم خدمات در زیرساختهای بخشهای مختلف حمل و نقل داشته باشیم تا استان و کشور از این منظر دچار آسیبی نشود.
وی افزود: با توجه به اینکه زیرساختهای وزارت راه و شهرسازی در استان رتبهی سوم را از لحاظ گستردگی سرمایه و حجم، بعد از وزارتهای نفت و نیرو به خود اختصاص داده است و این گستردگی با محدودیت منابع جهت حفاظت از آنها توام است تصمیم گرفته شد که طرح سطح بندی را با همکاری کلیه دستگاههای زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان خوزستان به انجام برسانیم.
سیف افزود: به همین منظور از خدمات مشاور جهت تعیین و تدوین نقش زیر بخشهای مختلف برای دستیابی به هدف سطح بندی و رتبه بندی داراییها استفاده شد.
رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: در خاتمه این طرح جدول رتبه بندی خواهیم داشت که نشان دهنده اهمیت زیرساختهای زیربخشهای مختلف وزارت راه و شهرسازی در استان و تمرکز بر حفاظت از داراییهای استان خواهد بود.